Klenóci Vepor túra

2020.07.04.

A Felvidéki Klenóci- Vepor csúcs felé tartottunk eme szép július eleji napon. Ritkán járt vidék ez. Az Észak-nyugati Kárpátok egyik fő csoportja, amely a Garam, Ipoly és Rima völgye között terül el. Az Ostroszki-Vepor hegység egyik tagja. Klenócot elhagyva a településről elnevezett víztározó melletti úton haladva közelítettünk túránk kiinduló pontja felé, amely a Skorusina nevet viseli. Itt egy sorompó zárja el az aszfaltozott utat, balra felfelé lehet menni akadálytalanul akár járművel is a fentebb lévő házakhoz, de mi innen gyalogszerrel folytattuk utunkat. Szépen lassan emelkedve a makadám úton, néhány házat magunk mögött hagyva átadtuk magunkat a természetnek. Az út mentén javában érett a szamóca, amelyből jól belakmároztunk. Legelők, erdők váltogatták egymást, találtunk egy régi temetőt, ahol megállt az idő, s vele mi is eltűnődni az életmulandóságán. Egy kis házikónál egy szép kis mesterséges tavat találtunk, ahol a vízen tündérrózsa virágzott. Szép lassan felértünk a hegység gerincére, amelyet a piros jelzés kísér.

Maga a Klenóci-Vepor egy 1338 méter magas koporsó formájú hegy, amelyet már korábban is jól el lehetett különíteni a többi csúcstól. Közvetlen a platójára egy jó meredek emelkedőn lehet feljutni, amely sziklákkal, gyökerekkel gazdagon tarkított, nagyon oda kell figyelni hova lép az ember. Fent csak néhány helyen van kilátás a környező tájra, de az kárpótol minden nehézségért. Lefelé, mint már írtam, eléggé oda kell figyelni a lábunk alá. De ez a rész hamar véget ér, s majd kényelmes gyalogösvényen folytathatjuk utunkat. A Vepor sziklái aljában a Rimamurány-Salgótarjáni Vasmű egykori menedékházába betértünk, de eléggé leharcolt állapotban van. Van ugyan benne ágy meg kályha, de csak végszükség esetén tölteném itt az estét. Innen már hamar ráakadtunk egy makadám útra, amely visszavitt bennünket a buszunkhoz. Ismét egy olyan tájon koptathattuk a bakancsot, amely sokak számára teljesen ismeretlen, pedig megéri eljönni ide, hiszen szépsége vetekszik sok tájjal. A túrán 17 km-t mentünk és 900 méter volt a szintemelkedés.