Vaskapu szikla-Pilis tető

2020.10.21.

Szép őszi nap, ilyenkor az ember gondol egyet utóba ül és felkerekedik. A Kétbükkfa nyereg volt a kiinduló pont. Pilisszentkereszt irányába indultunk el, s a zöld jelzést követve hamarosan a Szopláki-Ördög-lyuk barlang korlátokkal védett bejárata mellett álldogáltunk. Jelenleg inaktív víznyelő barlang hossza 430 méter, mélysége 111 méter. A barlang elágazó, aknákkal tagolt, a falakon szép oldott formák vannak és néhány helyen cseppkő is található benne. A denevérek telelő helye. Utunkat tovább folytatva egy esőbeálló után hirtelen jobbra fordultunk egy jelzetlen ösvényt követve meredeken a Pilis-hegyoldalban hamarosan megláttuk a Vaskapu sziklát. Érdemes megkeresni a kitaposott ösvényt, könnyebb a feljutás, mint iránymenetben! A két egymás melletti szikla boltív pompázatos látványt nyújt. Ösvényünk tovább vitt felfelé meredeken, s hamarosan a Pilis-tetőn találtuk magunkat.

A756 méter magas plató a Dunántúl legmagasabb pontja. Egykoron légvédelmi rakétabázis volt itt. A beton bunkerek torzói még láthatóak, s rontják az összképet. A Boldog Özséb kilátót 2014-ben adták át egy geodéziai torony átalakításával. Csodálatos körpanorámát nyújt. Egy betonozott úton haladtunk tovább vissza a parkoló felé, de mivel időnk engedte letértünk még a Peták pihenőhöz, innen Pilisszenlélek irányába kaptunk szép kilátást. Ezután már csak a parkolóban hagyott autóhoz vitt utunk, amelyet hamar el is értünk. Túránk hossza kb. 10 km. volt, s 440 méter volt a szintemelkedés.