Sóvári túra

2019.11.16.

Sigord településen álltunk meg kisbuszunkkal, hogy a Szalánci-hegység északi részén egy kis gerinc túra alkalmával felkeressük a Sóvár romjait. A Sóvár, vagy másnéven Rabló vár, Eperjestől keletre Sósujfalu felett őrzi e tájat. A környéken található a Felvidék egyetlen sóbányája. Egy jó órás gyaloglás, amit egy aszfaltozott úton tettünk meg, egyenletesen emelkedve, a kék jelzést követve értünk fel a gerincre. Néha még az eső is elkezdett szemetelni, pedig egyáltalán nem jósoltak csapadékot erre a napra. A hegyhát szelíden hullámzott, s a fák többnyire már elhullajtották lombjukat, amely puha szőnyeget alkotott a lábunk alatt. Nem volt mindig áldás, a puha ösvény, hisz az alatta megbuvó nedves, csúszós köveket eltakarták a szemünk elől. Így előfordult, hogy meg-meg botlott a lábunk. Erősen fújt a szél a fejünk felett, suttogva, hogy lassan eljön a tél, hajlongott a bükkös erdő, mint aki behódol az új uraság előtt. Előkerültek a fejfedők is és a kabátot is összébb húztuk magunkon. Itt már nem izzad az ember annyira, mint a folyamatos emelkedőn.

Másfél órás gyaloglás után értünk a vár romjai alá, igazából ment volna hamarabb is, de mindig akadt fényképezni való. A romok nem voltak jelentősek, hisz az elmúlt évtizedekben nem végeztek semmi féle állagmegóvást. Talán most, hisz találtunk erre utaló nyomokat. Az erősséget vélhetően Rákóczi-szabadságharc bukása után a Habsburgok felrobbantották, s veszni hagyták. Rövidke pihenő után elindultunk Sósújfalu felé, de mielőtt elértük volna a falu határát elfordultunk balra, egy a térképen jelzetlen útra, hogy vissza menjünk a buszunkhoz. Ez az út csak a térképen volt jelzetlen, mivel a fákra a zöld turistaút jelzése volt felfestve, valószínűleg áthelyezték a jelzett utat. Sűrű erdőn keresztül vitt a lábunk, s hamar elértük a járművünket. Az időjárás nem azt, adta amit ígértek, de úgy gondolom, hogy nem lehet panaszra okunk, néha még a nap is kisütött. Kellemesen elfáradva indultunk haza. A túrán a Gps adatai szerint 16 km-t gyalogoltunk és 743 méter szintemelkedésben volt részünk.