Ostra, Tlstá

2019.08.03

A Nagy-Fátra a Tiszafa fenyő legnagyobb eredeti élőhelye Európában. Terülte Nemzeti park. Szlovákia legnagyobb medve populációja is itt található. Változatos formavilágú hegység, magasan fekvő gyephavasi legelők, fenyvesekkel tarkított sziklakibukkanások tarkítják. Vannak területek, ahol nem vezet túrista út, itt szinte háborítatlanul élnek a medvéken kívül még farkasok és hiúzok.

Mi Blatnica faluból indultunk, hogy bepillantást nyerhessünk eme csodálatos világba. Kellemes időben indultunk, hogy meghódítsuk az Ostra 1247 méter magas szikla piramisát. A Konsky-völgyben először lassan emelkedett az ösvény, majd egyre elő tűntek a sziklák és el kezdett meredeken emelkedni. Az Ostra csúcsára meredek „lépcső” és láncok segítik a feljutást, de megéri a fáradtságot, szépen látszik az egész környék. Ezt elhagyva a Tlstá felé vettük az irányt a gerincen szelíden hullámozva. Útba esett a Lubena 1414 méteres csúcsa, ez túránk legmagasabb pontja. Itt azért kicsit el kezdtünk aggódni, hiszen meg-meg dörrent az ég és a nem is túl messze látszott, hogy leszakadt az ég. Sietősebbre vettük, hisz a Tlstá kitett platóján igen nagy veszedelemben van az ember-fia villámlás közepette. Nem is nagyon időztünk, egy pár kattintás a fényképezőkből, aztán irány lefelé. Egy jó két órányi gyalog út várt ránk még, sokszor sziklákon leereszkedve. Néha mélységes csendben, mintha mindenki átadta volna magát a természetnek, vagy csak fáradtak voltunk még a beszédhez is? Nem tudnám megítélni, de az biztos, hogy jó kis túra állt mögöttünk. Látványban nem volt hiányunk, a fenyvesek és sziklák világában egy csodás napot tölthettünk és még az ég is megszánt minket. S bár kaptunk egy kis esőt, de igazából nem volt jelentősége. A túrán mintegy 17 km-t gyalogoltunk és mintegy 1100 métert emelkedtünk.