Nagy-Meszes, Alacsony-Tátra

2020.08.08.

Az Alacsony-Tátra egyik kevésbé ismert, de gyönyörű környezetű csúcsára tettünk látogatást, a Vel’ka Vapenica, avagy Nagy-Meszes hegyre. 1691 méteres magasságával nem tűnik ki a csúcsok közül, igazából az északi oldalán lévő szikla formáció kivételével semmi különlegessége nincs, de a gerincéről csodálatos a látvány, ami az ember szeme elé tárul. Az, hogy kevesen járják, mi sem bizonyítja jobban, hogy alig találkoztunk emberrel, és a felvezető út is eléggé elhanyagolt, sok helyen elburjánzott a növényzet. Talán leginkább a gerinc túrázók érintik e csúcsot. Helpa település széléről indultunk, az út java részt sűrű erdőben vezetett, néhol elég meredeken, A Priehyba-hágótól még meredekebb az ösvény és ritkul a növényzet. Miután elértük a gyalogfenyves határát mér kilátást is kaptunk a környékre, ami addig szemérmesen a fák takarásában volt. Mondani sem kell a látvány szemet gyönyörködtető, a távolban a Gyömbér is látszik, fentebb érve elénk tárul a Liptói-és a Magas-Tátra vonulata is.

Kis pihenőt tartottunk, a gerincen lévő sziklákon, innen már közel a csúcs, amin túljutva megkezdtük az ereszkedést, amilyen meredek volt az út felfelé, ugyan olyan meredeken vitt lefelé is. Érdemes vigyázni a viperákkal, hisz előttünk is át kúszott egy, gondolom a kövek között több is lehet. Amint letértünk a gerincet követő piros jelzésről, egy növényzettel eléggé benőtt úton folytattuk ereszkedésünket. Egy jó két és fél óra alatt ismét Helpán voltunk, elfáradva, de egy élvezetes és látványos túrát tudhattunk a magunkénak. A túrán megtett táv: 12,5 km. A szintemelkedés 960 m.