Morgó-gödör

2022.01.01.

Úgy gondoltunk, hogy korán kezdjük az évet, már január elsején útnak indultunk, hogy megismerjünk egyet kis hazánk természeti szépségeiből. Hat órára összeszedtünk mindenkit és már úton is voltunk. Nem jutottunk túl messzire és egy durrdefekt tartóztatott fel minket. Azt mondják, hogy amit elsején csinál az ember, azt fogja egész évben. Remélem nem foguk kereket cserélgetni. 😊 Legyen ez ebben az évben a legutolsó gumiszakadás! 😊 Ismét úton, a köd felszálóban, s ragyogó napsütés kísérte utunkat. Nemti egy kis település Nógrád megye keleti szélén fekszik, közel Bátonyterenyéhez. Ezt a környéket Pétervásárai dombság néven is ismerhetjük. Mozgás sem volt, az álmos kis faluban amikor megérkeztünk, leparkoltunk autóinkkal és elindultunk, hogy felfedezzük e tájék kincseit. Mindjárt a legszélső utcán elindultunk, hamarosan rátaláltunk a Morgó-gödör lejáratához. Ide nem vezet jelzés, sem tábla, hogy hol is kezdje az ember. De könnyen meg lehet találni az ösvényt, ami levisz bennünket az árokba. Az utca utolsó házával szembe kell keresni a lejárót. Mivel az előző napokban kiadós a csapadék minden fajta formája meg található volt, ezért igencsak csúszkálósra vettük a figurát, valahol sár, valahol jég az úton. A Morgó-gödör viszonylag rövid 50-60 méter és hazánkban páratlan természeti képződmény. A függőleges falakkal határolt hasadékot a víz kitartó munkája hozta létre a homokkőben. A gödör végén rövid, de meredek emelkedő visz vissza az erdészeti útra, ami esetünkben igencsak csúszós volt.

Tovább folytattuk utunkat a Kőleány szikla felé. Ez a csúcs alatt található képződmény. Állítólag valamikor régen egy leány vitt ebédet az apjának, s megéhezett közben, be is falta az ebédet, mire az apjához ért semmi sem maradt. Az apja kérdőre vonta, hogy biztos megette, mire a leány: válljak kővé, ha megettem. Azóta is ott van a leány. Bár szerintem vagy vízfejű lehetett, vagy földönkívüli a formájából ítélve. Rövid pihenő után tovább indultunk, hogy a Nemti feletti Sárkánysziklát is szemügyre vegyük. Ez a falu felett mintegy száz méterre van. Sárkány formát én ebben sem véltem felfedezni, de hát kinek mi. Viszont a kilátás igen szép volt, a Mátra vonulatára. Innen már rövid idő alatt visszatértünk az autókhoz. Az elmaradhatatlan pezsgős koccintás, köszöntés és elindultunk hazafelé. Menetközben még megnéztük a Verpeléti várhegyet, amely egy vulkáni kúp, amelyhez hasonló csak Szicíliában található az Etna tövében. Ez egy úgynevezett parazitavulkán, amely egy meglévő vulkán oldalából nőtt ki. A mátrai vulkanizmus utolsószakaszában született, ezért más vulkáni tevékenységek megkímélték. A tetején várszerű erődítmény állt, ami az 1848-49-es szabadságharcban még megvolt, az osztrákok innen lőtték a magyar csapatokat. A XX. század elején a vármaradványokat elhordták a környék lakói, majd belekezdtek a domb bányászatába. Ekkor tárták fel a vulkáni kúpot. A terület 1975-ben védettséget kapott. Mindenképp érdemes időt szakítani a megtekintésére, földtani értékei mellett a kilátás is csodálatos a mintegy 60 méterre a környéktől kimagasodó domb tetejéről. A Morgó-gödör túra távja 6,2 km volt a szintemelkedés pedig 335 méter.