Kisköves

2023.12.30.

Ez is eljött, az év utolsó túrája. Aki, mint én is, igazán szereti, amit csinál, próbál mindig új, kevésbé ismertebb helyeket keresni, sokszor ott van szem előtt, csak nem vesszük észre. Ezzel a hellyel is így voltam, már sokszor mentünk el a környéken, de még a fáradtságot sem vettem, hogy ránézzek egy részletes térképre, hogy igazán mit is rejt a hegység ezen része. Aki a Romániai Gutin-hegységre gondol, annak általában a Kakastaréj sziklája ugrik be, pedig még sok szép látnivalója van eme vulkanikus vonulatnak. Most az egyik legnyugatibb 1000 méter feletti csúcsát szemeltem ki a Kiskövest (vf.Pietroasa). Az 1201 méteres csúcsával már messziről csalogatja a gyanútlan turistát. Tetején jellegzetesen kopasz, mely jól látszik a távolból is, így havasan pedig igencsak feltűnő. A 19-es számú utat Avasfelsőfalunál (Negrești-Oaș) hagytuk el, és Lunaforrás felé vettük az irányt. Viszonylag jó minőségű aszfaltút visz felfelé a hegység belsejébe. A szilárd burkolatú út végén parkoló a mintegy 650 méteres magasságban, amely az ott kialakuló turista komplexumot hivatott kiszolgálni. Évekkel ezelőtt elkezdték építgetni, de még csak most jutottak el odáig, hogy át is adják, amíg mi fent voltunk a hegyen, akkor volt az átadója. Leparkoltunk autóinkkal a hatalmas parkoló legtávolabbi csücskében és neki vágtunk az ismeretlennek. Elég jól ki vannak jelölve a turistautak. Több jelzés is visz fel a csúcsra, na meg a felvonó, de ezt hagyjuk inkább az úri népnek.

A kék háromszög jelzésen indultunk el, mely szinte végig széles erdészeti út, ez az aszfalt csík folytatása. Azt hittem, hogy bőven lesz hó a parkoló környékén is, de csak nyomokban volt fellelhető. Az előző hetek télies, havas időjárását inkább tavaszias követte, ezért elolvadt. Felfelé menet sokhelyen cuppogott a bakancsunk a sárban, de ez nem vette el a kedvünket. Szépen lassan sokszor meg-meg állva emelkedtünk célunk felé, amely több helyen is megmutatta magát. Közel ezer méteres magasságban elértük a lentről is látszódó tisztás alját, itt már egyre jobban kitárulkozott előttünk a világ. A távolban a Szatmári-sík, az Avas-hegység és még rengeteg hegy, s völgy. A csúcs peremét a vulkanizmus nyomairól árulkodó sziklatömbök díszítik, mint sokhelyen a hegységben. Itt fent, ahol semmi nem állja útját már elég rendesen fújt a szél és fagyott hó is volt bőven, melybe folyamatosan be-be szakadtunk. A csúcsot a felvonó felső állomása éktelenítette, de arra most jó volt, hogy behúzódjunk az épületek közé, melyek valamelyest megvédtek a széltől. Amikor felértünk még elég messzire el lehetett látni, de kelet, észak-kelet felől jött a felhősödés, mely ködfüggönyt vont szemünk elé, s kilátástalan lett a helyzetünk. Elfogyasztottuk ebédünket, majd útnak indultunk lefelé, nem sok értelme lett volna maradni. Még így is örültünk, hogy ennyit is engedett a hegy. Ezúttal a sárga pont jelzést választottuk, és így egy szép kört teszünk meg. Lefelé már jobban haladtunk, a hóba valóbeszakadás sem jelentett annyi vesződséget. Egész nap alig láttunk embert, talán három túrázóval találkoztunk. Azokkal is felfelé, meg a csúcson, lefelé egy teremtett lelket sem láttunk. Bő két óra alatt le is értünk, nem siettünk, ki akartuk élvezni minden percét a túrának, szép és nyugodt volt a téli erdő. De nem is kellett rohanni, hiszen időben voltunk. Amikor visszaértünk az autónkhoz, már véget ért az átadó ünnepség. Elfogytak az emberek is a parkolóból. Csak néhányan kóricáltak még a környéken. Mivel ez volt ebben az évben az utolsó túra és ez már tradíció, pezsgőket is hoztunk. Korábban felcipeltük és a csúcson bontottuk fel, de most már kényelmesebb az ember és itt lent a parkolóban ejtettük szerét a köszöntésnek. Elbúcsúztunk az Ó évtől és bizalommal telve köszöntöttük az Új évet. Sok szép túrán vettünk részt ebben az évben is, melyben a csapatnak is nagy érdeme van. Az esetlegesen kialakult nehézségeket is nagyszerűen vette. Remélhetően sok-sok ragyogó közös túra áll még előttünk. Miután megittuk a pezsgőinket, ki hagyományost, ki alkohol menteset, beültünk az autóinkba és magunk mögött hagytuk parkolót és az Ó évet!