Három nap a Kis-Fátrában

2020.08.20.-22.

Hosszúhétvége. Ilyenkor, ha teheti az ember pihenni megy. Kinek mi a pihenés, nekünk az, ha valamelyik hegységünk felé vesszük az irányt, s szabad időnket a természetben töltjük. A Kis-Fátra változatos földrajzú: szurdokai, magasra törő sziklaszirtjei, éles gyephavas gerince és az abból kiálló csúcsai hívogatva vártak bennünket. A hegység az Észak-nyugati Kárpátokban található, a Vág-folyó szeli ketté, déli része valamivel alacsonyabb magaságokkal büszkélkedhetik, mint az általam kinézett északi része. Első nap a Nagy-Rozsutec 1610 méteres szikla csúcsára másztunk fel. Biela üdülőfaluból indultunk, s tettünk egy részben körtúrát. Második nap egy kissé változatosabb útvonalat eszeltem ki, a Diery-szurdokon keresztül felmentünk a Kis-Rozsutec csúcsára. A völgyszoros hasonlatos a Káposztafalvi-karszt jól ismert kanyonjaihoz, létrák, dorong-hidak, láncok, szakadékok, vízesések. A csúcshoz jutásban, mint előző napi túrán is, láncok és sodronyok segítettek bennünket az előre haladásban.

Utolsó nap egy laza levezető, de mégis látványos, inkább kirándulást tettünk, felvonóval a Vratna-völgyből felmentünk a gerinchez közel és rövid sétát tettünk a Chleb 1646 méteres és a Vel’ky-Krivan 1709 méteres csúcsára. Nagyon nagy szerencsénk volt az időjárással, hiszen felhő alig volt az égen a három nap alatt, így a csúcsokról lenyűgöző kilátás tárult elénk. Talán, ami egy kicsit lehangoló volt számunkra az az ember tömeg, amit mindhárom nap tapasztaltunk. Sajnos az ennyire látványos és viszonylag könnyen megközelíthető helyek vonzzák a tömegeket, és nem csak a magunk féle turistákat, hanem a sok papucsos embert is, amely viselet valljuk be, nem ide való. De ettől függetlenül egy nagyon szép és látványos túra áll mögöttünk, ami biztos vagyok benne, hogy nekünk nem utolsó volt a hegységben. 1. nap: Nagy-Rozsutec. Táv: 12,5 km. Szintemelkedés: 1090 m. 2. nap: Diery-szurdok, Kis-Rozsutec: Táv: 11 km. Szintemelkedés: 820 m. 3. nap: Chleb- Vel’ky Krivan: Táv: 5 km. Szintemelkedés: 330 m.