Kevélyek-túra

2021.03.06.

Kellemes tavaszi szellő fújdogált, a nap ragyogott az égen, amint megálltunk autónkkal Pilisborosjenő határában. A táj különleges szépsége azonnal magával ragadja az embert. Vitt a lábunk előre és szinte észre sem vettük, de már az első látnivaló ott volt a lábunk alatt. Egy kőfülkéhez értünk, ahol egy sziklaterasz nyújtott szép kilátást a környékre, még akár táborozásra is kiváló hely. Innen már csak néhány lépés a valamikori dolomitbánya. Itt az erózió a lágyabb kőzeteket lekoptatta keményebb kőzetek megmaradtak és bizarr formákat öltöttek. Egyik közülük a Teve-szikla, száz éve nem biztos, hogy így nézett ki, de valószínűleg száz év múlva sem így fog kinézni, hiszen folyamatosan kopik. Utunkat nem a jelzett ösvényen folytattuk, hanem a valamikori bánya területén a töviskes cserjék között egy csapáson, megérte, hiszen virágzó, vagy éppen nyíló Leánykökörcsinekre bukkantunk. Védett növény, nem szabad letépni! De hamar le is lankad, így nem is éri meg begyűjteni. Ott szép, ahol van, fényképezd le és ballagj odébb, vigyázva lépteidre!

Rövid távon sok a látnivaló, mire kimondja ezt az ember máris az Egri vár másolatánál állunk, ahol az 1968-ban bemutatott Egri csillagok filmet forgatták. Innen meredeken kapaszkodtunk felfelé a Kevély-nyeregbe, menetközben megnéztük a Gyopáros-barlangot. A nyeregbe érve bakra fordultunk a Kis-Kevély csúcsa felé, a 481 méter magas csúcs alatt fantasztikus a panoráma. Innen vissza a nyeregbe majd a Nagy-kevély csúcsán élvezhettük a tavaszi napot bár a cinkék egyfolytában azt csipogták, hogy „kicsit ér”, nekünk még is az élet volt, hiszen számunkra ez az igazi élet! Csend, csak a szél és a madarak, kár bármiféle beszéddel megtörni ezt a békét. Végre kiszakadni a hétköznapok szürke egyhangúságából, s feltöltődni. Itt végre nem volt körülöttünk tömeg, csak mi. Sajnos az idő rövidsége miatt innen visszaindultunk Pilisborosjenőre a parkolóba hagyott autónkhoz. Kellemes fáradtsággal a lábunkba és kitisztulással a lelkünkbe indultunk haza, erőt merítve a munkanapokhoz következő túráig. A túra táv: 9 km. Szintemelkedés: 370 m.