Túra a Keleti-Gerecsében

2021.04.03.

Péliföldszentkeresztre érkezésünkkor már magasan nyargalt a nap, de szégyenlősen hol elbújt, hol kikandikált a felhők közül. A Szalézi rendház melletti parkolóból indultunk útnak a Keleti -Gerecse szelíd lankáinak, s magasba törő sasbérceinek. A Szentkereszt templomot sajnos nem sikerült belülről megnézni, mivel zárva van, pedig értékes kegytárgyakat őriz itt a Szalézi rend, amely Olaszországban, Torinóban alakult meg 1859-ben. A kék jelzésen tovább haladva szent helyek sorozata tárul elénk, a Lourdes-i barlang kegyhely és a Szent-kút forrás. Az erdő alján valóságos Keltike szőnyeg pompázott, érződött a pompás virágillat, amely sok-sok másféle más virággal együtt alkotott. Most már végérvényesen is beköszöntött a tavasz. Ahogy emelkedtünk szemünk elé tárult a 374 méter magas Öreg-kő. Látványa magával ragadó, hát még az, ami kilátást kapunk fentről. Több barlangnak ad otthont a mészkő masszívum. Két fokozottan védett barlang található a Dachsteini mészkőből álló Öreg-kőn, a Jankovich-barlang és az Öreg-kői 1. sz. zsomboly, de a Baits-barlang, a Szalay-barlang és az Öreg-kői 2. sz. zsomboly is országos szinten nagy jelentőségű és régóta ismert üreg. A barlangok után felkapaszkodtunk az Öreg kő gerincére és ott mentünk végig.

A közepe táján egy szél védett helyen elfogyasztottuk ebédünket a hátizsákból, majd folytattuk utunkat. Egye meredek lejtőn leereszkedve máris lent voltunk az Öreg-kő alján és egy jelzetlen úton elindultunk Mogyorósbánya irányába. Egy meleg, napsütötte tisztáson még le is feküdtünk a fűbe, jó volt egy kicsit pihenni a csendes helyen. Miután összeszedtük magunkat, hamar beértünk Mogyorósbányára, a település ősidők óta lakott hely, egykoribányászfalu. Nem sokat időztünk, hamar keresztül mentünk rajta és a Mogyorósi-szikla felé vettük az irányt. Csodálatos a kilátás a Pilis, a Börzsöny, a Duna, s megannyi település, de még a felvidéki hegyvonulatok is látszódnak. Innen már hamar a parkolóba hagyott autónkhoz tértünk vissza, hiszen az idő szorított bennünket. Ez az igazán látványos hely a szívünkbe lopta magát, s bizton állíthatom, hogy még visszatérünk ide. A túrán 12 km.-t gyalogoltunk és a szintemelkedés kb. 450 méter volt.