Galbena-kőköz

2017. 08. 12.

Szép napra ébredtünk, bár délutánra jósolták az esőt, de bíztunk benne, hogy nem fog nyakunkba zuhogni az égi áldás. Elég szép számban jelentünk meg a hirdetett túrán, közel 40-en voltunk. Célunk a Galbena-kőköz a Pádis egyik legvadregényesebb része. A lehető legrövidebb úton közelítettük meg.

Első pihenőnket a Porcika-jégzsombolynál tartottuk meg, ami egy körülbelül 35 méter mély függőleges falú jégzsomboly, aminek az alján állandóan jég van. Innen hamarosan elértünk a Galbena-kitöréshez, ahol a Csodavárban eltűnő patak tör ismét a felszínre. Hatalmas sziklafalak között kisértük a patakot, amely néha-néha eltűnt a sejtelmesen sötét barlangokban, amelyek megtekintésére sajnos most ne volt időnk. E barlangok egyikében lakott Czárán Gyula, amikor e táj járhatóvá tételén dolgozott. Neki köszönhetjük szinte az egész Bihar-hegység felfedezését és a turista utak kiépítését. Sok helyen sodronykötelek és láncok segítettek bennünket az előre jutásban, amely néhány társunk szerint eléggé életveszélyes, de szerintem kis oda figyeléssel inkább izgalmas útvonal. Talán a legnehezebb szakasz egy olyan búvó barlang, amelynek úgy csúszik a padlója, mint a halak teste. Ezután még egy kis sodronyos szakasz és vége a megpróbáltatásnak. Az egész völgy nem több egy kilóméternél, de annál több látványossággal szolgál. Ha valaki egy jó túrára vágyik, mindenképp ajánlott a bejárása. A buszhoz levezető utat menetközben módosítani kényszerültem, ami így 4-5 km-el hosszabb volt, mivel a kiszemelt turista ösvény szinte járhatatlan volt annyira benőtte a növényzet, gondolom, nem nagyon járják, és egy ekkora csapattal nehéz átvergődni a dzsungelen. Kényelmesebb volt a makadámút. A nap végére mintegy 16,5 km-t mentünk, és mintegy 400 méter volt a szintemelkedés. Az eső csak a levezető szakasz végén kezdett esni, de csak kb. öt percig, az igazi áldás már a buszon ért bennünket. Szerintem egy igazán szép és tartalmas napon voltunk túl estére, és bár nem volt hosszú a túra, de a sok mászás sokakat kifárasztott és megdolgozta az ideg rendszerét.