Ágasvár, Csörgő-szurdok

2021.05.08.

A Mátra egyik leglátványosabb túra útvonalát jártuk be ezen a szép tavaszi napon. Ragyogó napsütés, tiszta levegő, madárdal fogadott bennünket a Mátraszentistváni sípark parkolójában. Innen indultunk, első célpontunk felé a Vöröskő kilátóhoz. A 781 méter magas hegyen lévő kilátóból Pazar kilátást kaptunk, még a Maga-Tátra hófödte csúcsait is láttuk. A Mátra főgerincén folytattuk utunkat az Ágasvár 789 méteres csúcsa felé. A gerincen a vulkáni működés nyomai láthatók, ezeknek egyike a jól beazonosítható Szamár-kő. Közvetlen szomszédságában a Newton-szikla, ahonnan szép a kilátás a Mátrától észak-keletre. A kőbe vésve a „Newton hitétől mentsen meg az Isten” felirat látható. Hogy ezt ki véste bele, nem tudható és hogy pontosan mit is jelenthet, arra több magyarázat is van. Az egyik az, hogy Newton tanulmányozta az eredti nyelven íródott Újtestamentumot, amit az emberek a saját szájíze szerint fordítottak, s arra a következtetésre jutott, hogy hogy olyan, mint Szentháromság, nem is létezik, vagy hogy Jézus nem Isten fia - tehát csak Istenhez kell imádkozni. A bércen tovább haladva, hamar az Ágasvár csúcsára értünk és a nyugati szélén lévő kilátópontnál megpihentünk egy kicsit. Innen meredek és csúszós út vezetett le az Ágasvári turistaházhoz, ahol finom ételek, és hideg üdítők várják a megfáradt turistát. Rövid pihenő után tovább ereszkedve déli irányba, a Csörgőlyuk barlanghoz vitt utunk.

Ezt Magyarország legnagyobb nem karsztosodó kőzetben kialakult barlangjaként tartják számon. Hossza 428 méter, mélysége 30 méter, legnagyobb szélessége 62 méter. A barlang védett, a bejáratot masszív. erős rácsok védik! Több mítosz és legenda is fűződik az üreghez. Az egyik legenda, hogy a híres mátrai betyár, Vidróczki itt vert tanyát két rajtaütés között és itt tartotta a kincseit. A másik merész legenda egy szuperkockáról szól, ami egy kocka alakú szikla, amely megváltoztatja a mágneses teret és elhajlítja az időt is, ráadásul még forog is. Természetesen ez csak legenda, bár állítólag voltak barlangászok, akik lementek, majd szerintük 6-7 óra múlva kijöttek, és a hazafellé vezető úton találkoztak a mentőcsapattal, akik az Ő kimentésükre indultak, hiszen már két napja lent voltak. Mi nem kerültünk időzavarban és egy tíz perc ott tartózkodás után elindultunk a Csörgő-szurdok felé. Menetközben Ittunk a Vándor-forrás hűsítő vizéből, majd leereszkedtünk a Csörgő-patak medrébe. Jelzett út már nem vezet, csak egy ösvény, amit nem túl bonyolult követni, néhányszor át kell kelni a patakon, ez alacsony vízállásnál szárazlábbal megúszható. Néhol hatalmas sziklatömbök állják utunkat, de könnyűszerrel kikerülhetök. Rövid, de vadregényes szurdok. A Csörgő patak három patak összefolyásából ered a Narád, a Gedeon és a Hutahelyi patakokból. Neve a magas víznél és az erős sodrásnál keletkező a csörgésére utal, amit az egymásnak ütődő kövek adnak. A szurokból kiérve megpihentünk helyreállított hutahelynél, majd Az útról letérve a lehető legmeredekebb, de szép vadvirággokkal teleszórt sípályán felmentünk a parkolóban hagyott autónkhoz. Változatos terep, csodás tavaszi idő és szerintem a Mátra egyik legszebb útvonala. A túrán 14,8 km-t tettünk meg és a szintemelkedés 612 méter volt.