Bocsásza túra

2019.11.01.

Szép őszi napnak néztünk elébe. A Bihar-hegység harmadik legmagasabb csúcsát néztük ki célul. A Bocsásza a maga 1792 méteres magasságával, alig marad el a Nagy-Bihar és a Vigyázó csúcsok után. Az elmúlt néhány napban hullott hó, egy különös varázst adott az amúgy is bámulatos tájnak. A Varasó-rétről indultunk, ahonnan elágazik a Szamos-Bazár felé vezető út. Kissé sáros csúszós volt a makadámút, ahogy elolvadt róla a hó. A Kopott csapás-nyergén emelkedtünk fel a Vigyázó gerincére. Kicsit tartottam, hogy nagy szél lesz odafent, de semmi csak a csend, tökéletes csend, amire vágyhat a természetszerető ember, aki a nagyvárosok zajából tör ki. Igazán itt lehet érezni az igazi szabadásgot, de ugyanakkor azt is, hogy milyen kicsik is vagyunk. Innen légvonalban hat és fél kilóméterre van a Bocsásza púpja, amin a három kőrakásból a legmagasabb van kijelölve. Mi letértünk a jelzett útvonalról és egy jelzetlen, de jól kivehető utat követtünk. a Kopott csapás-nyergétől kb. három óra alatt értünk fel a csúcsra.

. A csúcsra jutás elég kalandos volt, a sűrűn benőtt boróka és gyalogfenyő nehezítette tevékenységünket. Igazi bozót harc, csak az ellenség a növényzet volt, s a hó, ami a sziklákra esett és nehezen láthattuk a köztük lévő lábmarasztaló réseket. Ezt azért igazán rendbe lehetne tenni, legközelebb láncfűrésszel megyek . Fentről szédületes körkilátás tárult elénk, távolban, déli irányban a Nagy-Bihar szégyenlősen felhőkbe burkolódzó csúcsa, kelet felé a Vigyázó, nyugati, dél-nyugati irányban a Mező-havas, Istenek-havasa, s körben megannyi csúcs, amelyet nem sorolnék fel. Immáron harmadszorra léptem ezekre a kövekre, de most is lenyűgözött a szépség, amit fent láttam. Visszaúton kicsit sietősre fogtuk a dolgot, hogy időben visszaérjünk a buszhoz, bár a fejlámpákat így is elő kellett venni, s az utolsó órát már a sötétben tettünk meg. Fárasztó túránk után jól eső érzés volt végre leülni, S bár több társunknak sajogtak az alkatrészei, de megérte, hisz a látvány és az érzés kárpótol bennünket. A túrán 24 km. távot és 910 méter szintemelkedést küzdöttünk le.